Hvordan fungerer selvbetjeningsløsningen?
Selvbetjeningsløsningen gir ikke bare ansatte et budsjett å handle for. Den gjør det også mulig å sette opp prosesser som gjør at ledere må godkjenne ordrer før de blir sendt til AAPW.
Hvordan selvbetjeningen fungerer, vil derfor variere basert på din rolle.
Slik fungerer selvbetjeningen for ansatte som handler med budsjett
Hvis du har fått et satt budsjett i B2B-portalen, vil du få en ekstra seksjon på «Min side». Den viser hva du har i budsjett, samt hva du har brukt.
Når du ser over og sender inn en ordre, vil du også se hvor mye du har i budsjett. I tillegg får du en oversikt over hvor mye som er igjen i budsjett etter ordren er behandlet.
Hvis ordren du sender inn gjør at du går over budsjett, vil det stå at du er i minus etter kjøp. Det er likevel mulig å sende inn bestilling, så avgjør nærmeste leder om de godkjenner ordren eller ikke.
Resten av stegene du må/kan ta i kjøpsreisen vil være lik som for andre kunder – fra hvordan du bruker favoritter til hvordan du endrer leveringsadresse.
Slik fungerer selvbetjeningen for ledere
Hvis du har rollen som «supervisor» i B2B-portalen, vil du ha litt flere funksjonaliteter enn ansatte som handler ved hjelp av selvbetjeningen:
Ansattlister og oversikt over personalkjøp
Som «supervisor» vil du ha en seksjon som heter «Mine ansatte» inne på «Min side»:
- Ansattliste = de ansatte du er supervisor for.
- Alle ansatte = alle ansatte i bedriften. Hvis du skal legge inn ordre og markere hvem et produkt er til, er det denne listen som vil vise i portalen.
🔗 Les mer om forskjellen på ansattliste og alle ansatte.
Klikker du inn på en liste, vil du få en oversikt over alle ansatte i den listen. Der kan du:
- Legge til nye ansatte.
- Redigere navn/ansattnummer.
- Se hvor mye hver ansatt har handlet for.
Hvis du ønsker å se hvilke produkter hver enkelt ansatt har kjøpt, klikker du på den totale summen som står helt til høyre i listen.
Da åpner det seg en lise som viser:
- Når produktet var kjøpt.
- Varenummer på produkter.
- Navn på produkt og farge/størrelse.
- Antall (av det bestemte produktet).
- Den totale summen for produktet.
Du vil også ha muligheten til å filtrere på tidsrom (når ordren ble lagt inn), både i ansattlisten og på listen som viser hva en ansatt har handlet.
Godkjenne ordrer
De som har ansvar for å godkjenne ordre for ansatte, vil få en oversikt over ordrer til godkjenning under «Min side». I tillegg kan du se en liste over ansatte du har ansvaret for.